سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست | لیست مطالب | آرشیو مطالب | پروفایل مدیر | ارتباط با ما

?? ???

?? ???

شناخت دشمن در مهندسی جنگ نرم

قدامات خصمانه آمریکا علیه اسلام و انقلاب اسلامی‌ایران و ملت‌های مسلمان جهان جای هیچگونه سهل‌انگاری و غفلتی را برای مسئولان در اتخاذ راهبردهای اصولی و برنامه‌ریزی‌های منطقی به منظور مواجهه با حجم گسترده حملات تبلیغی و روانی دشمن قسم خورده نمی‌گذارد و نیازمند چاره‌اندیشی و اعمال رفتار و مدیریت هوشمندانه و هوشیارانه است.

از این رو به تعبیر مقام معظم رهبری از آنجایی که "جبهه‌ دشمن براى کشور ما و انقلاب ما برنامه‌ریزى بلندمدت دارد"، ما نیز برای نجات از سر‌در‌گمی ‌در برابر هجمه تهدیدات دشمن و عدم حرکت و همراهی در چیدمان براندازی آمریکا که از آغاز انقلاب تاکنون استمرار داشته باید به تدوین راهبرد و برنامه بلند مدت بپردازیم تا در برابر پروژه‌های طراحی شده از سوی آمریکا و صهیونیسم بین الملل از جمله تحریم‌های اقتصادی، تهدید به حمله نظامی، بحران‌سازی در قبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای، گسترش پروژه ایران هراسی و جنگ نرم با موفقیت عبور نموده و در مسیر رشد و پیشرفت بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی در تمدن‌سازی جهانی حرکت کنیم.

از این رو از عوامل مؤثر در ترسیم راهبرد بلند مدت و طراحی مهندسی جنگ نرم، "شناخت دشمن و شناساندن آن به افراد جامعه" و "آگاه‌کردن افراد جامعه از اهداف، ابزار، روش‌ها و عوامل دشمن" قابل ارزیابی است؛ موضوعی که رهبر فرزانه انقلاب با روشن بینی الهی خویش در بحث دشمن‌شناسی به مقتضای زمان و تهدیدات مبتلا، نقش مؤثر و محوری در شناسایی، افشا و خنثی‌کردن توطئه‌های دشمن را داشته‌اند و همواره با تأکید و هشدارهای لازم با مقوله دشمن‌شناسی به عنوان یک راهبرد همیشگی تکلیف مسئولان را روشن کرده‌اند و در یک عبارت بسیار متقن و گویا مسئله دشمن‌شناسی را به عنوان یک مفروض و راهبرد همیشگی و تهدید علیه نظام معرفی می‌کنند و می‌فرمایند: «ما باید فرض کنیم که همواره دشمن داریم و انقلاب اسلامی‌تهدید می‌شود، تهدید علیه نظام جمهوری اسلامی‌ که انقلاب اسلامی‌ را با خود دارد و از او جدا نشده است، همیشگی است». (مراسم بیعت با فرزندان سپاه 4/19/ 1386)

بر همین اساس در مهندسی رویارویی با جنگ نرم هر وقت افراد جامعه آشنایی کامل به اهداف، ابزار و روش‌های تهدیدات دشمن داشته باشند، در برابر هر پدیده عکس‌العمل صحیح نشان داده و با حضور و بصیرت در شناخت عرصه‌ها و درک لحظه‌ها باعث پیشگیری از وقوع بحران شده و در صورت شکل گیری هر گونه فتنه باعث دفع غبار‌آلودی فضای فتنه خواهند شد.

بنابراین درک دشمنی غرب به ویژه آمریکا در اقدامات ایران ستیزانه خود که در طول سه دهه اخیر در غالب ایجاد بحران و پیاده‌سازی فتنه دنبال شده؛ اولین گام در شناخت و ترسیم وضعیت کنونی و تدوین راهبرد و طراحی مهندسی جنگ نرم در برابر هجمه‌های روانی و تبلیغی دشمن است.

در حقیقت بنا به فرمایش مقام معظم رهبری "نمی‌شود قبول کرد که جبهه‌ دشمنان اسلام و انقلاب که به شدت از ناحیه‌ بیدارى اسلامى تهدید می‌شوند، برنامه‌ریزى بلندمدت نداشته باشند؛ این را هیچ کس نمی‌تواند باور کند، مگر خیلى ساده‌لوح باشیم، غافل باشیم که این را باور کنیم. حتماً برنامه‌هاى بلندمدت دارند". در تأیید این مطلب نیز می‌توان به گفته "کنت‌تیرمن"، مدیر اجرایی "بنیاد دموکراسی ایران" که سرویس فارسی زبان شبکه "صدای امریکا" است، اشاره کرد که عنوان نموده: «میلیون‌ها دلار طی دهه اخیر برای ایجاد انقلاب رنگی شبیه به اوکراین، با آموزش فعالان سیاسی در ایران، هزینه شده است.» که این ادعا حاکی از برنامه‌ریزی‌های دشمن در پروژه‌سازی و تولید تهدید علیه انقلاب اسلامی‌ است.

از این رو آنچه در برهه کنونی حائز اهمیت است، آشنایی هر چه بیشتر با شیوه و شگردهای دشمن در رویارویی با انقلاب اسلامی‌ است که تحت عنوان مهندسی جنگ نرم قابل بررسی است که به حفظ برتری و اقتدار در برابر پروژه‌های ایران‌ستیزانه و برنامه‌ها و طراحی‌های دشمن منجر خواهد شد.

در همین راستا یکی از صد‌ها شیوه و شگرد اساسی غرب در قبال نظام اسلامی ‌بهره‌برداری از راهبرد عملیات روانی است که با استفاده از رسانه‌ها و اشکال مختلف به دنبال تصاحب افکار عمومی‌داخلی و خارجی و تحقق بخشیدن طرح‌ها و برنامه‌های دشمن انجام می‌گیرد؛ چرا که در عصر و نبرد نوین جهانی آنهایی برنده‌اند که از فرصت‌ها و امکانات موجود به نحو مطلوب و کار‌شناسانه بهره‌برداری کنند.

از این رو اگر ما بخواهیم در مهندسی جنگ نرم در مقابل هجمه‌های تبلیغی و روانی دشمن بایستیم، باید شناخت دشمن و شیوه و شگرد آن را در سرلوحه اصول دفاعی و تبلیغاتی خود قرار دهیم و با شناخت ابزار و روش دشمن به مقابله با دشمن بپردازیم. در همین راستا "عملیات روانی" شاخه‌ای از جنگ روانی بوده که به منظور تأثیر و یا حصول تغییر در برداشت‌ها، عقاید و احساسات فرد یا گروه معین دوست یا دشمن به کار می‌رود و به عنوان رویکرد دشمن از ابتدای انقلاب اسلامی ‌به عنوان پشتوانه حمایتی در عرصه جنگ سخت و جنگ نرم کنونی بار‌ها و به کرات مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در این رویکرد آمریکا با داشتن 6 درصد جمعیت جهان 75 درصد تبلیغات بین‌المللی را در دست دارد. بنگاه‌های تبلیغاتی آن کشور سالانه بیش از 45 میلیارد دلار صرف تبلیغات و 60میلیارد دلار صرف دستگاه‌های رسانه‌ای می‌کند.

هر ساله بیش از 400 میلیون دلار برای استخدام 8 هزار کارمند تبلیغاتی در آن کشور هزینه می‌شود تا برای رسانه‌های این کشور پیام‌های مناسب تهیه کنند. آمریکا دارای بیش از 1200 ایستگاه تلویزیون، حدود 10‌هزار ایستگاه رادیویی، نزدیک به 500 روزنامه و بیش از 11 ‌هزار نشریه داخلی است. بنابراین کشوری که با این حجم گسترده از ابزارهای رسانه‌ای بهره‌برداری می‌کند، فریب و شکل‌دهی افکار عمومی ‌داخلی و دنیای خارجی برایش کار چندان مشکلی نخواهد بود. ازاین رو به کار‌گیری عملیات روانی در راه‌اندازی هجمه‌های روانی و تبلیغی علیه ایران از راهبردهایی است که آمریکا با همه ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کند.

آمریکا در این رویکرد، فعالیت‌های تبلیغاتی و روانی خود را با تشکیل سازمان‌ها و بنیادهای براندازانه در قالب نهادهای ایجاد دموکراسی و آزادی و رسانه‌های وابسته با اختصاص بودجه‌های چند صد میلیون دلاری در این راه و استفاده از شگردهای جنگ روانی علیه ایران، معطوف نموده و به سیاه‌نمایی و القای ناکارآمدی نظام اسلامی ‌می‌پردازد. از این رو شناخت این شیوه و شگرد دشمن از جمله اقداماتی است که می‌تواند در افزایش توان مقابله با روش‌های عملیات روانی دشمن و خنثی‌سازی تهدیدات مؤثر باشد.

در واقع افزایش کمی‌و کیفی و مستمر عملیات روانی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در این برهه حساس پس از شکست فتنه 88 از دیگر نکاتی است که ضرورت این مسئله را دو‌چندان می‌کند؛ چرا که پس از ناکامی‌ دشمنان داخلی و خارجی از آشوب‌های خیابانی و ادامه کار ویژه اغتشاش در سطح خیابان‌ها در سال گذشته، فضای جولان و اردوکشی خود را تغییر داده و در راستای فعالیت‌های ایران‌ستیزانه خود با استفاده از راهبرد عملیات روانی و هجمه‌های تبلیغی به ادامه دشمنی‌های خود در فضای رسانه و سایبر به منظور تشویش در افکار عمومی‌ علیه انقلاب اسلامی‌ می‌پردازند. بنابراین درک صحیح از اصول این نبرد ناهمگون دشمن از اولویت‌های دفاعی و سازوکار اساسی در مهندسی جنگ نرم قلمداد می‌شود.

بنابراین ضرورت نقد و بررسی و پرداختن به این مسئله از هر زمان دیگری برای آحاد جامعه و افکار عمومی‌ به ویژه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور بیش از پیش مطرح می‌گردد که در ادامه و در بخش بعدی به نقش عملیات روانی در جنگ نرم و شیوه و شگردهای دشمن و شناسایی آن‌که ‌از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است، خواهیم پرداخت.
علی قاسمی

منبع: جوان


به روایت لینک:
هات فان : [ بازدید ]
*توجه : درج لینک های گوناگون به منزله تایید محتوای آنها نمی باشد!
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت منجی بشریت برای صاحب سایت محفوظ می باشد!
کپی برداری از مطالب ، تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد.