سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست | لیست مطالب | آرشیو مطالب | پروفایل مدیر | ارتباط با ما

?? ???

?? ???

شناسایی پیامدها و آسیب های روابط دختر و پسر قبل از ازدواج و راهکارهای مقابله

توضیح مدیر وبلاگ: قبل از هر کلام شایسته است که از خدای مهربان سپاسگذاری نماییم که افتخار خدمت در راه دینش را نصیبمان فرمود، از خوانندگان عزیز تقاضا دارم که پس از خواندن این مطلب تا جایی که برایشان امکان دارد در نشر این مهم ما را یاری نمایند؛ چرا که مطمئنا این روابط دارای آسیب هایی است که در جامعه امروز در بین جوانان کمتر به آن توجه می شود و ما نیز به سهم خود برای جلوگیری از چنین مشکلاتی اقدامی را انجام داده باشیم و این را بدانیم و مطمئن باشیم که اجرمان نزد خداوند محفوظ است.

مقدمه

خداوندحکیم انسان ها رااز دوجنس مذکرومؤنث خلق نموده((اِناخلقناکم مِن ذکرٍواٌنثی*هماناخلق کردیم شماراازمردوزنی)) وبرای هرکدام نیزوابسته به ویژگی های آنان حقوق ووظایفی راوضع کرده واهدافی را نیزبرای این دوجنس در نظر گرفته که در نهایت سعادت دنیاوآخرت را دنبال می کند.

مجموع انسان ها موجوداتی هستنداجتماعی و برای برآورده نمودن نیازهای خود از لحظه ی تولد تا مرگ در اجتماع زندگی می کنندوبه طوردائم در تعامل با انسان های دیگر هستند،زیرابدون آن قادر نیستند به طور صحیحی به زندگی خویش ادامه دهند.

انسان از زمان کودکی به ارتباط با دیگران تاپایان عمر نیاداردکه این نیازها عبارتنداز:1-نیازهای فیزیولوژیکی2-نیاز به امنیت اجتماعی 3-نیاز به محبت کردن ومحبت دیدن4-نیازبه توجه5-نیاز به تعلق داشتن و...

آدمی برای رفع نیازهای گفته شده به ایجاد ارتباط بادیگران وبه عبارت دیگر اجتماعی شدن نیازمند است ، که باید برای رفع این نیازها، ابتدا مهارت لازم رادر این باره بیاموزد وبعد از آن در چارچوبی که عرف وشرع تعیین کرده به ایجاد ارتباطی صحیح با دیگران ورفع نیازهای معقول ومطلوب خویش بپردازد.

اما گاهی ارتباط ها از محدوده ی قانونمند،منطقی وعاقلانه ی خویش خارج شده وبه راهی برای کامیابی از نیاز ها و خواسته های آنی ونامعقول افرادی می انجامد که یا آگاهی درستی ازعواقب این ارتباط ها ندارندیا دنیارا بر آخرت ترجیح می دهندوفقط دراندیشه ی برآورده کردن خواسته های خویش هستندوپیرو نفس اماره ،هرچندتحقیقات نشان می دهدکه آثارو عواقب ارتباط های اشتباه وناسالم نه تنها گریبان آدمی را در آخرت متوجه خود می سازد بلکه دنیای فرد را به جهنمی تبدیل می کند که در آن تمام لذت های سالم  فرد را تبدیل به هوس های زودگذروناشایست می کندودر نهایت  به نابودی فردمی انجامد.

متاسفانه درجامعه ی امروز ماقشری که بیش ازبیش قربانی چنین روابطی می شوند،دختران وپسران  نوجوان وجوانی هستند که سرمایه های اصلی این مرزوبوم واقع می شوندومی توانند با بهره گیری ازنعمت ها واستعدادهای خداوندی به سعادت دنیاوآخرت دست یابنداما گاه دانسته یا ندانسته وخواسته یا نا خواسته دردام این روابط غلط گرفتار شده وعلاوه برتباه ساختن زندگی خویش ،آسیب هایی را نیز به خانواده وجامعه ای که در آن زندگی می کنند واردمی سازندکه غیر قابل جبران است.

باتوجه به مسائل ومشکلاتی که که پیرامون روابط دختروپسردرجامعه ی امروزما به وجود آمده وآسیب هاو پیامدهایی راکه این روابط بر ای دختروپسر،خانواده وجامعه و...دارد،لازم است تاموضوعات ومسائلی را پیرامون  این محوربررسی کنیم تاضمن شناخت پیامدهاوآسیب های این گونه روابط ،در صورت امکان برای مبارزه با این آسیب های اجتماعی راهکارهایی ارائه دهیم.

برای شناخت پیامدهای این روابط به ارتباط این موضوع باچندین محور می پردازیم،که به اختصاربه بیان آن

می پردازیم:

1.رابطه ی دختروپسر((قبل ازازدواج))با:

2.سرکوب شدن استعدادها یارکودعلمی.

3.ایجاداختلافات شدیدخانوادگی.

4.افزایش آمارطلاق درجامعه.

5.ایجادجوبدبینی.

6.بی میلی دختروپسربرای تشکیل خانواده وازدواج دائم.

7.ازبین رفتن ((حیا))،تحریک جنسی وایجادرابطه ای ناپاک درطرفین رابطه.

8.خیانت به همسر در آینده.

9.سست شدن پایه های اخلاقی زندگی مشترک درآینده.

10.کم رنگ شدن ارزش های مکتبی وفرهنگ اصیل ایرانی .

11.ایجادوابستگی بین طرفین رابطه.

12.افزایش بعضی ازجرائم درجامعه.

13.رشدفکری دختروپسردراین روابط.

14.کمک به انتخاب صحیح(همسر)وتجربه ی موفق زندگی مطلوب.

و...

در اینجا با فرضیه هایی روبه رو هستیم:

1.رابطه بین دختروپسرقبل ازازدواج باعث ایجادوابستگی میان آنان ومانع ازانتخاب دقیق وصحیح همسر می شود، زیراانتخاب عاطفی واحساسی بدون درنظرگرفتن شرایط وملاک هاانتخابی غلط خواهد بود،از این رووقتی وابستگی قبل ازازدواج منجربه ازدواج شود،باعث اختلاف شدیددر زندگی زوج  خواهدشدومی تواند یکی ازعوامل ((طلاق)) محسوب شود.

2.بیشتر پسران یکی ازملاک های ازدواجشان نداشتن رابطه دختر(باپسر)قبل ازازدواج است،زیرا که دختران وپسران  رابطه قبل از ازدواج رایکی ازدلایل اصلی خیانت به همسردرآیندهمی دانند،ازاین رواگر این رابطه به ازدواج ختم شودباعث شکل گیری بدبینی درزندگی زوجین می شودودرغیراین صورت نیز،میزان اعتماددرجامعه کاهش پیدا می کندوبد بینی رواج می یابد.

3.آشنایی ورابطه بین دختر وپسر قبل از ازدواج باعث ازبین رفتن ((حیا))در هریک وتحریک جنسی وایجاد رابطه ای ناپاک می شود که درادامه ی این رابطه گاه نیازهای معقول ازراه غیر معقول وغیرمنطقی برآورده می شود،از این روپایه ی اخلاقی زندگی مشترک آینده سست می شودودر موارد زیادی هم باعث بی میلی دختر وپسربرای تشکیل خانواده وادواج دائم می گردد.

4.رابطه ای محدودبین دختروپسرقبل ازازدواج که در این رابطه ماهیت وهدف((رابطه ))نباشدمانندرابطه ی خویشاوندی ،علمی ،اقتصادی و...که به رشدفکری طرفین وشناخت بیشترکمک کندمفید است وگاه در انتخاب صحیح وتجربه ی موفق زندگی مطلوب موثراست.

5.رابطه بین دختروپسربه درک بهتر یکدیگرقبل ازازدواج کمک می کندودرهرشرایط وبه هرشکلی مفید است.

6. رابطه بین دختروپسرباعث سرکوب شدن استعدادهاورکودعلمی  درهریک می شود.

تعریف رابطه دختر و پسر:

مراد از روابط دختر و پسر، رابطه ای است که خود رابطه، هدف است و مقدمه چیز دیگری نیست.اما رابطه ای که درآن خود رابطه هدف نیست، همانند رابطه و معاشرت دختر و پسری که نسبت خویشاوندی دارند و یا رابطه علمی، شغلی و اقتصادی بین دختر و پسر، که بدورازهرگونه قصدلذت باشد،اشکالی ندارد.
در این رابطه، جنسیت طرفین، موضوعیت دارد؛ یعنی نگاه آن دو به هم، جنسیتی است.
دراین رابطه، احساسات و عواطف طرفین، حرف اصلی را می‌زند.

 در این رابطه، یک در هم تنیدگی بین غریزه جنسی و قوای عاطفی طرفین وجود دارد و تفکیک آن دو در بسیاری از مواقع، امکان‌پذیر نیست.

پس منظور ما از رابطه و دوستی دختر و پسر، «رابطه ای است صمیمانه و گرم و اغلب پنهانی که احساسات و عواطف طرفین در این ارتباط، دخالت جدی دارد و نگاه آن دو به هم، نگاه جنسیتی باشد؛ نه نگاه پاک انسانی و اغلب از طریق دیدارهای مخفیانه، رد و بدل کردن نامه، تلفن و ... ایجاد می گردد».

رابطه ی دختروپسرقبل ازدواج:مراداز این رابطه همان تعریف فوق است که گاه منجربه ازدواج می شودوگاه نمی شود.

روابط دختروپسرازنگاه قرآن

این داستان، مربوط به زمانی است که حضرت موسی علیه السلام با نگرانی و ترس از دشمن از مصر به جانب مدین بیرون رفت و چون به سر چاه آبی در حوالی شهر مدین رسید، آن جا جماعتی را دید که گوسفندانشان را سیراب می‌کردند و دو زن را یافت که دور از مردان، در کناری به جمع‌‌آوری گوسفندانشان مشغول بودند. موسی علیه السلام به جانب آن دو رفت و گفت شما این جا چه کار می‌کنید؟ گفتند: ما منتظریم تا مردان، گوسفندانشان را سیراب کنند و باز گردند؛ آن گاه ما گوسفندانمان را سیراب کنیم ،همیشه ما این کار را انجام می دهیم زیرا پدر مامردی سالخورده است.

موسی گوسفندان آنان را سیراب کرد و سپس رو به سایه آورد و دست به دعا برداشت. حضرت موسی علیه السلام هنوز از دعا لب فرو نبسته بود که دید یکی از آن دو دختر با کمال وقار و حیا باز آمده و گفت: پدرم از تو دعوت کرده که به منزل ما بیایی تا در برابر کمک تو به ما، به تو پاداش دهد. وقتی موسی علیه السلام نزد پدر دختران (شعیب) رسید و سرگذشت خود را با بیان کرد، شعیب گفت: اینک ترسی به خود راه نده که از شر قوم ستم‌کار، نجات یافتی. در این هنگام، یکی از آن دو دختر (صفورا) گفت: ای پدر! این مرد را برای کار خود اجیر کن که وی بهترین کسی است که می‌توان برای انجام کار برگزید؛ زیرا او هم امین است و هم توانا. شعیب خطاب به حضرت موسی علیه السلام گفت: من اراده کرده‌ام که یکی از دو دخترم را به نکاح تو در آورم.

پیام‌ها

1. رابطه ای که  براثرضرورت بین دختروپسرایجاد می شودبا حداقلی باشد ورفتار،نوع نگاه وپوشش آن هادراین رابطه بایدبراساس رعائت ((حیا)) باشد.

خداوند در توصیف راه رفتن دختر شعیب در آیه 26 سوره قصص، می‌فرماید: «تمشی علی استحیاء»؛ زیرا شیوه حرکت، سبک سخن گفتن و نحوه لباس پوشیدن، حامل پیام است و در هر فرهنگی، با مخاطبش سخن می‌گوید.

فرق حیا و شرم این است که حیا، «کنترل ارادی رفتار، به منظور حفظ حریم بین خود و دیگران است و شرم، یک نوع ناتوانی در اظهار وجود و ابراز خود است.

2. پدران و مادران، باید بر رفتار فرزندان خودشان با مهربانی و احترام به شخصیت آنان و به دور از هر گونه توهین، نظارت کنند و در مقابل، نوجوانان و جوانان هم باید برای کسب آگاهی بیشتر و استفاده از تجربه پدر و مادر، با آنان مشورت کنند.

وقتی که بر خلاف عادت هر روزه، آن دو دختر، زودتر به خانه برگشتند، پدر با تعجب پرسید: چه شد که امروز زود بازگشتید؟ دختران گفتند: مرد صالحی بر سر چاه بود که با مشاهده وضع ما، بر ما ترحم کرد و گوسفندان ما را آب داد و ما زودتر به خانه آمدیم.

3. باید از نگاه ناروا و «چشم چرانی»، خودداری ورزید که از آن به «غض بصر5» تعبیر شده است. فرمان قرآن این است که باید از نگاه خیره، هوس‌آلود و کنترل نشده، پرهیز کرد.

4. بایستی میان والدین و فرزندان، روابط صمیمی حاکم باشد؛ تا فرزندان بتوانند در یک محیط سالم و قابل اعتماد، به راحتی مشکلات خود را با والدین در میان بگذارند.

5. والدین باید شرایط نسل جدید و واقعیت‌ها را درک کنند و سعه‌ صدر داشته باشند؛‌ تا با هوشیاری و گفت‌و‌گوی منطقی با آنان، برای حل مشکل آنان اقدام کنند.

6.دختران و پسران مسلمان و پاک، باید بیاموزند که در اولین برخورد تأثیرگذار با جنس مخالف، آن را با پدر و یا مادر و یا با یک مشاور آگاه و مسلمان، مطرح کنند؛ تا بتوانند از تجربه‌های علمی و عملی آنان بهره برده، قبل از این که دچار

آسیب‌های جدی شوند، تصمیم عاقلانه ای بگیرند. اگر دختر و پسر، مسائل و معاشرت‌های مهم روزانه خود را با افراد مجرب مطرح کنند و والدین و مشاوران نیز بتوانند در حل مسائل آنها نقش مفید و سازنده ای را ایفا کنند، می‌توان امیدوار بود که جلوی بسیاری از روابط پنهانی و ناسالمی که احتمال دارد بعد از برخورد نخستین شکل بگیرد، گرفته شود.

داستان حضرت یوسف علیه السلام و زلیخا

در آیه 23 و 24 سوره یوسف چنین آمده است: «وَرَاوَدَتْهُ الَّتِی هُوَ فِی بَیْتِهَا عَن نَّفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَیْتَ لَکَ قَالَ: مَعَاذَ اللّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوَایَ إِنَّهُ لاَ یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ؛ و زنی که یوسف در خانه او بود، از یوسف از طریق مراوده و ملایمت، تقاضای کام‌گیری کرد و درها را [برای انجام مقصودش] محکم بست و گفت: برای تو آماده‌ام. یوسف گفت: پناه به خدا که او پروردگار من است و مقام مرا گرامی داشته است. قطعاً ستم‌گران رستگار نمی‌شوند».

«وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَی بُرْهَانَ رَبِّهِ کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ؛ و همانا (همسر عزیز مصر) قصد او (یوسف) را کرد و او نیز اگر برهان پروردگارش را نمی‌دید، [بر اساس غریزه] قصد او را می‌کرد. این گونه [ما او را با برهان کمک کردیم] تا بدی و فحشا را از او دور کنیم، زیرا او از بندگان برگزیده ماست».

پیام‌ها

1. معمولاً عشق بر اثر مراوده و به تدریج، پیدا می‌شود. وجود دائمی یوسف در خانه زلیخا کم کم سبب عشق مادی شد.

2. حضور مرد و زن نامحرم در یک محیط بسته، زمینه را برای گناه فراهم می‌کند.

3. تقوا و ارده انسان، می‌تواند بر زمینه‌های انحراف و خطا غالب شود.

4. خطر غریزه جنسی به قدری است که برای نجات از آن، باید به خدای رحمان پناه برد.

5. تلقین یاد خدا به نفس خود، نقش مهمی در ترک گناه دارد.

6. یاد کردن الطاف الهی و عاقبت گناه، مانع از ارتکاب آن است؛ « مَعَاذَ اللّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوَایَ».

7. یک لحظه گناه می‌تواند انسان را از رستگاری ابدی دور کند؛ «إِنَّهُ لاَ یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ».

8. انسانی که مقام و منزلت خود را می‌داند خود را به بهای کم و اندک نمی‌فروشد.

9. انبیا نیز در غرایز، مانند سایر انسان‌ها هستند؛ ولی به دلیل ایمان به حضور خداوند، گناه نمی‌کنند؛ «وهم بها لولا ان رآی برهان ربّه».

10. بهانه بسته بودن درها کافی نیست؛ باید به سوی درهای بسته حرکت کرد؛ شاید باز شوند.

11. امام صادق علیه السلام فرمود: برهان رب، همان نور علم و یقین و حکمت بود که خدا در آیات قبل فرمود؛ «و اتیناه علما و حکما».

امید است که این مطلب برای جوانان عزیز ایزان اسلامی مفید واقع شده باشد و بر میزان اطلاعات و آگاهی آنان بیفزاید و آنان را به سوی خوشبختی و انتخاب راهی درست برای دست یابی به لذت های ماندگار راهنمایی کند.


به روایت لینک:
هات فان : [ بازدید ]
*توجه : درج لینک های گوناگون به منزله تایید محتوای آنها نمی باشد!
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت منجی بشریت برای صاحب سایت محفوظ می باشد!
کپی برداری از مطالب ، تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد.