سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست | لیست مطالب | آرشیو مطالب | پروفایل مدیر | ارتباط با ما

?? ???

?? ???

نکات ایمنی در چهار شنبه سوری

چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری رسم دیرینی است که ایرانیان در طول سالها با آتش بازی و رسومی مانند قاشق زنی و پریدن از روی آتش آن را حفظ کرده اند.این شب بر اساس این سنت شب گرفتن سرخی ها بعنوان سنبل نشاط و شادی و شب وانهادن زردی های سستی و غم است. تردید نیست که ریشه و اصل این مراسم به ایرانیان عصر باستان می پیوندد. چند سالی است که بر این سنت های لطیف ایرانی، انفجار و نارنجک و مواد محترقه هم اضافه شده و آنقدر فراگیر که لطافت و صمیمیت این سنت تاریخی را تحت الشعاع قرار داده است.
نکات ایمنی در چهارشنبه سوری
با رعایت نکات ایمنی زیر هم از شادی جشن دیرینه چهارشنبه سوری لذت ببرید و هم از خطرات احتمالی آن اجتناب کنید:
1- تماشاچیان معمولا در خطر اصابت ترکش های ترقه ها و مواد منفجره هستند. سعی کنید در تیررس ترکش ها نباشید و هیچگاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرت نکنید.
2- از پرتاب فشفشه،موشک و سایر مواد آتش زا روی شاخه درختان، پشت بام و بالکن منازل خودداری کنید.
3-از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پستهای برق یا ایستگاه های تقلیل فشار گاز و پارکینگهای عمومی پرهیز کنید.
4- از آتش لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحد های مسکونی یا در معاب، کوچه و خیابان خودداری کنید چرا که ضمن آلودگی شدید هوا سایر خطرات را هم در بر دارد.
5- آتش بازی در نزدیکی پمپ بنزین ها، وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختنی هستند، در صورت کمترین نشت از وسیله نقلیه و یا حتی در شرایط عادی این وسایل را به بمبی تبدیل می کند که ماشه انفجار آن کشیده شده باشد.
6-در صورت روشن کردن آتش توصیه می شود که حجم آتش کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال نظیر نفت، بنزین و الکل بر روی آتش جدا خودداری کنید.
7- هرگز مواد سوختنی و ترقه را در مقادیر کم و انبوه در منزل نگهداری نکنید.
8- روشن کردن آتش در نزدیکی جایگاه ه ای سوخت و خودروها می تواند فاجعه به بار آورد.
9- اکثر سوختگی های شدید مصدومین منجر به فوت، بر اثر سقوط آنها بر روی آتش ناشی از سوختن لاستیک بوده است.
10- کودکان و نوجوانان از اقشار آسیب پذیر هستند، استفاده این مواد توسط آنان خطرات جدی به دنبال داشته سلامت آنان را به خطر انداخته و ...
11- از انداختن مواد تحت فشار(مانند کپسول ها ، اسپری حشره کش و ...) و قوطی های فلزی(مانند قوطی های اسپری و کنسرو) و وسایل شیشه ای(مانند شیشه آب، آمپول و ...) به درون آتش جدا بپرهیزید زیرا به علت دارا بودن خاصیت انفجاری ذرات آن پرتاب و وارد چشم می شود.
12- قبل از ترک محل روشن کردن آتش، حتما از خاموش بودن آن مطمئن شده و باقیمانده آن را حتما توسط آب سرد کرده و جمع آوری کنید.
13- کلیه موادی که در نارنجک،ترقه، منور و سایر مواد آتش زا و محترقه استفاده می شوند، از مواد منفجره و آتش گیر هستند که ماده ای خطرناک است و صدمات جبران ناپذیری را بدنبال خواهد داشت.
14- این مواد خاصیت خود به خودی آتش گیری و انفجاری دارند. لذا از نگهداری آنها حتی به مقادیر بسیار کم در منازل،زیرزمین، محل کار و ... جدا خودداری کنید.
15- از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم در جیب لبای  و کیف جدا خودداری کنید.
16- قطع عضو، ضایعه ای جبران ناپذیر است، با پرهیز از رفتار های پرخطر زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنید.
17- بقایای مواد آتش بازی را سریعا جمع آوری نکنید . حتما 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. بعد آن را جمع آوری کرده و در یک سطل محتوی آب بریزید و سپس دفع کنید.
18- همیشه در مواقع آتش بازی جهت اتفا حریق آب در دسترس داشته باشید.
19- در صورت امکان یک شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش آماده گرددتا در صورت لزوم، بتوان از آن استفاده نمود.
20- از حمل مایعات و مواد محترقه خصوصا در خودرو جدا خودداری کنید.حتی الامکان وجود یک کپسول خاموش کننده پودری در نزدیک محوطه آتش ضروری است.
21- در صورت بروز هرگونه حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و با شماره تلفن 125 تماس حاصل فرمایید.
دوستان عزیز با رعایت نکات ایمنی و دوری از هیجانات کاذب، دست به اشتباهات جبران ناپذیر نزنیم و روز های شاد آخر سال را بر خود و خانواده خود تلخ نکنیم ...


به روایت لینک:
هات فان : [ بازدید ]
*توجه : درج لینک های گوناگون به منزله تایید محتوای آنها نمی باشد!
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت منجی بشریت برای صاحب سایت محفوظ می باشد!
کپی برداری از مطالب ، تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد.