سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست | لیست مطالب | آرشیو مطالب | پروفایل مدیر | ارتباط با ما

?? ???

?? ???

بزرگترین گناه

به نظر شما بزرگ ترین گناه چیه؟
از مهم ترین دلایل دوستی فراوان خدای مهربان نسبت به انسان این است که "یاس" و "نا امیدی" را از بزرگ ترین "گناهان" شمرده است.
شهید بزرگوار "آیت الله دستغیب" در کتاب ارزشمند "گناهان کبیره" می نگارد: پس از شرک، هیچ گناهی بزرگ تر از "نا امیدی" نیست؛ زیرا هر گناهی که از شخص سر میزند، تا وقتی مایوس نباشد ممکن است در صدد توبه بر آمده و با استغفار آمرزیده شود، ولی شخص مایوس، آمرزیده شدنی نیست، زیرا امیدی به آمرزش و مغفرت خدا ندارد تا توبه کند.
از این گذشته یاس سبب جرات بر جمیع گناهان می شود، چون انسان (گناهکار) می گوید من که معذب خواهم بود، چرا خودم را از شهوت دنیا محروم کنم.!


وسوسه
از کنار مغازه ها می گذشتم...چراغ های چشمک زن،  لباس، کیف، کفش، روسری های رنگ به رنگ، عطر های مختلف و...
توی اون شلوغی اسم یه مغازه توجهمو جلب کرد. با رنگ قرمز روی شیشه نوشته شده بود:  وسوسه

چشمک  می زد و آدمو وسوسه می کرد. همون طور که به سمتش می رفتم با خودم فکر می‌کردم که وسوسه ها توی زندگی چقدر مهم اند... گاهی فرق زندگی آدم ها با هم در همین چیز هاست که چی وسوسه مون می‌کنه و چطور با اون برخورد می‌کنیم...
به مغازه نزدیک تر می شدم احساس می کردم چراغ قرمز وسوسه تندتر چشمک میزنه. کلمه اش وسوسه انگیزه:

آدمی بیش از اینها نیاز داره به تسلط... تسلط بر خود و وسوسه ها


بی حجابی محدودیت می آورد

شاید فکر کنید اشتباه املائی هست، نه درست خواندید "بی حجابی محدودیت می آورد". در سال های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هجمه وسیعی به حجاب و قشر زن و ترویج فرهنگ بی بند و باری شد و هر روز تز و نظریه جدیدی در مورد حجاب داده می شود.
اگر شما واژه حجاب را در جستجوگرها سرچ کنید، از هجمه وسیع و بی واقفه دشمن مطلع می شوید و این عبارت را شنیده اید که: "حجاب محدودیت می آورد" و دلایلی را که برای محدودیت حجاب ذکر می کنند بدین شرح است: با رعایت کردن حجاب، زن نمی تواند زیبایی و جمال خودش را به دیگران نمایان کند؛ زن نمی تواند در هر رشته ورزشی شرکت کند؛ زن نمی تواند در هر شغلی مشغول به کار شود؛ با رعایت حجاب زن نمی تواند لباس های خودش را به مردم نمایش دهد و...
اما من در نظر دارم محدودیت هایی که در بی حجابی هست را ذکر کنم تا بر ما ثابت شود که بی حجابی هم محدودیت هایی دارد.
اگر کسی (زنی) حجابش را رعایت نکند:
1. به چشم های هرزه اجازه دیدن خود را می دهد و با این کار، خودش را به نگاه های هرزه محدود کرده است. (یعنی محصور در نگاه های حرام می ماند)
2. چون می خواهد چشم های هرزه را از زیبایی خود پر کند، بالتبع از خانواده خود غافل می شود و نظام خانواده او پاشیده می شود.
3. به دیگران اجازه تعدی به خود را می دهد.
4. چون به فکر جلوه دادن زیبایی خود به دیگران است از خدای نامحدود خود غافل می ماند و خود را در حد جسم بی ارزش محدود می کند.
5. به خاطر نداشتن حجاب، دیگران به خود جرات نگاه کردن و تعدی به وی را می دهند، که بالتبع او دچار بیماری روحی و روانی می شود (پس محدود است) و...
افرادی که به حجاب زن و چادر ایراد می گیرند، معنای مصونیت را نمی دانند.
مصونیت را با یک مثال بیان می کنم: اگر که شما به بیماری گوارشی مبتلا شوید، پزشک، شما را از خوردن برخی غذاهای خوشمزه و لذیذ منع می کند و دلیل منع کردن او، برطرف شدن بیماری شما هست. آیا این کار پزشک محدودیت به شمار می رود؟  این کار پزشک برای برطرف شدن بیماری شما تجویز شده است.
در بحث حجاب هم، خداوند برای مصونیت (محفوظ ماندن) زن و پاک ماندن او، جامعه و همچنین رساندن زن به مقام انسانیت و کمال او را امر به حجاب می کند.
درپایان؛ آیا محفوظ ماندن مروارید در صدف، ضربه ای  به شأن و اعتبار مروارید می زند؟ خیر؛ اینچنین نیست. اگر اینگونه بود که باید ریگ ها و کلوخ ها دارای قیمت و اعتبار باشند و منظور من از این مثال  این بود که  زن محجبه، همانند مروارید در صدف هست و زن بی حجاب و بد حجاب، قیمت خودشان را پایین آورده اند و همانند ریگ و کلوخ می مانند.
منبع:ولایت دات کام


حیا

زمانی چیزی را به اشتباه یا غفلت و سهل انگاری از دست می دهیم و دیگر فرصتی نیست تا به جای آن چیزی به دست آوریم یا آن را جبران کنیم.
اما در زندگی ما انسان ها ستونها و پایه های اساسی و عظیمی وجود دارند که اگر آنها را از دست بدهیم، همراه با آن بسیاری از داشته ها و نداشته های دیگرمان را نیز از دست خواهیم داد... مثل عشق، ایمان، بندگی و...
ایمان که برود بسیاری از چیزها را محو می کند
. بخش بسیاری از وجود، را مثل دیواری خرد می کند و نابود می شویم. مفاهیمی مثل آرامش، توکل، قدرت، همراه با از بین رفتنِ ایمان، فرو می ریزند. یا مفاهیمی که حتی جامعه را نیز به تباهی و فساد می کشانند، مثل حیا.
امام صادق علیه‌السلام فرموده اند: «حیا و ایمان در یک رشته و هم دوش اند، چون یکی برود، دیگری نیز خواهد رفت.»


 

 

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: «هر گاه روزه هستی باید گوش، چشم، مو، پوست و جمیع اعضاى بدن از محرمات و حتی مکروهات پرهیز کند. روزه تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه باید زبان خود را از دروغ نگاه دارید و دیده‏ هاى خود را از حرام‏ بپوشانید.»


از دیگر فرمایشات امام در ماه مبارک
با یکدیگر نزاع نکنید و حسد مبرید و غیبت مکنید و مجادله مکنید و سوگند دروغ مخورید؛ حتی  سوگند راست نیز مخورید، دشنام مدهید، فحش مگویید و ستم و بی‌خردى نکنید و دلتنگ مشوید و از یاد خدا و نماز غافل نگردید و از آنچه نباید گفت، خاموش باشید و صبر کنید، راستگو باشید و از اهل شر دورى کنید، از گفتار بد و دروغ و افتراء و خصومت کردن با مردم و گمان بد بردن و غیبت کردن و سخن‏چینى کردن اجتناب کنید و خود را مشرف به آخرت بدانید و منتظر فرج و ظهور قائم آل محمد علیه السلام باشید و آرزومند ثواب‌هاى آخرت باشید و توشه اعمال صالحه براى سفر آخرت بردارید.

ویژگی‌های دیگر روزه‌داران
آرام باشید و مانند بنده ای که از آقای خود می‌ترسد با خضوع و خشوع و دل‌شکستگی او را بخوانید. از عذاب خدا بترسید و به رحمت او امیدوار باشید.
دل خود را از عیب‌ها و باطن خود را از حیله ها و مکرها پاکیزه کن  و بدن خود را از کثافات ظاهری پاک نما.
ولایت خود را خالص کن و از آنچه خدا از آن نهی کرده بپرهیز. دل و جسم خود را برای محبت و یاد او فارغ گردان.
اگر آنچه را که گفتم رعایت کردی آنچه که شایسته روزه داری است را به جا آوردی، فرموده خدا را اطاعت کرده‌ای، ولی اگر از آنها کم بگذاری از فضل و ثواب روزه تو به همان اندازه کم می شود.

سفارش پیامبر به زنی که ماه روزه دشنام داد
پدرم فرمود که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیدند، زنی در ماه مبارک رمضان کنیز خود را دشنام داد، آن حضرت طعامی طلبیدند و به آن زن گفتند که آن طعام را بخور. آن زن عرض کرد یا رسول الله من روزه ام؛ حضرت فرمودند: «چگونه روزه ای که کنیز خود را دشنام  می گویی؟ روزه گرفتن، تنها پرهیز  از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه خداوند روزه را حجابی  از کارهای ناشایست و کردار زشت قرار داده است. چه کم هستند کسانی که روزه دار هستند و چه بسیار هستند کسانی که از روزه گرفتن تنها گرسنگی می کشند.»

انشاالله که همگی توفیق روزه واقعی را داشته باشیم و بتوانیم نهایت استفاده از این ماه پربرکت را ببریم. التماس دعا

توصیه‌های امام صادق(ع)  به روزه داران

   1   2      >
به روایت لینک:
هات فان : [ بازدید ]
*توجه : درج لینک های گوناگون به منزله تایید محتوای آنها نمی باشد!
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت منجی بشریت برای صاحب سایت محفوظ می باشد!
کپی برداری از مطالب ، تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد.