سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست | لیست مطالب | آرشیو مطالب | پروفایل مدیر | ارتباط با ما

?? ???

?? ???

شهوت رانی منشأ بیماری های روحی

آنچه که امروز بحث من است و بحث مهم و گریبان گیری است، بیماری شهوت رانی و شهوت پرستی است. این بیماری خیلی خطرناک و به تعبیر حدیث کشنده است. حضرت علی علیه السلام می فرماید: «الشَّهَوَاتُ سُمُومٌ قَاتِلاتٌ»[4]؛ شهوات سم های کشنده هستند. بعضی سم ها بی هوش می کنند. بعضی بی حال می کنند، بعضی سم ها را می شود با آن مبارزه کرد. شهوت پرست هم فکرش و هم جانش واقعاً مریض است.

 امیرالمؤمنین  علیه السلام فرمود: «قَرِینُ الشَّهْوَةِ مَرِیضُ النَّفْسِ مَعْلُولُ الْعَقْلِ» [5]؛ شهوت پرست هم معلول فکری است هم بیمار نفسی. این بیماری خیلی خطرناک است که منشأ بسیاری از حوادث، جنگ ها، آدم کشی ها در طول تاریخ شده است. سر بر صیص های عابد را بر سر دار برده است؛ پیرمردی که سال ها عبادت و بندگی خدا را کرده.

ریشه جنگ ذی غار
چرا نبرد ذی غار بین ایرانیان و اعراب اتفاق افتاد؟ چرا خسرو پرویز این جنگ را برپا کرد؟ نبرد ذی غار که سرانجام به شکست منتهی شد، به خاطر یک قضیه جنسی رخ داد. عشقی که شاه به دختر نعمان بن منذر ورزید. وقتی برایش تعریف کردند که دخترش چنین و چنان است، شاه هوسران برای رسیدن به این دختر پدرش را کشت، خاندانش را به زحمت و اسارت انداخت و آخر هم نرسید و منجر به درگیری با اعراب شد.

همین روزنامه های خودمان را بخوانید! اسیدپاشی ها، آدمکشی ها و دیگر پستی ها. مردی همسر و سه فرزندش را به قتل رسانده، سر بریده، چرا؟ چون نسبت به خانمی علاقه ورزیده و می خواسته با او ازدواج کند و به او برسد. این جاست که انسان کور می شود.

شهوت پرستی عامل فاسد شدن عقل
در حدیث دارد: «طَاعَةُ الشَّهْوَةِ تُفْسِدُ العَقل»؛ شهوت ران عقلش از بین رفته است. هیچ چیز حالیش نیست. ما چقدر آدم در زندان داریم؟! چرا این لحظه فرد هیچ چیز را جلوی چشمش نمی بیند؟ می داند دستگیر می شود، می داند برخورد می شود، «طَاعَةُ الشَّهْوَةِ تُفْسِدُ الدِّین»، [6] «طَاعَةُ الشَّهْوَةِ تُفْسِدُ العَقل»، «قَرِینُ الشَّهْوَةِ مَرِیضُ النَّفْسِ مَعْلُولُ الْعَقْلِ». [7] اینها روایات ماست. از این دست روایات فراوان داریم. قدری کارشناسانه تر وارد بحث شویم تا به راهکارها برسیم. اهمیتش برای شما روشن است، شهوت رانی بد خطری است. این مسئله مجردها، متأهل ها، پیرمردها، خانواده ها و نظام اجتماعی را تهدید می کند. نخست دو سه آیه از قرآن برای شما بخوانم سپس وارد جزئیات بحث شوم.

سوره مبارکه مریم آیه 59 را نگاه کنید، قرآن کریم در پنجاه و نهمین آیه وضعیت یک نسل بی بند و بار را معرفی می کند. نسلی که پدرانشان این طور نبودند چرا؟ چون نزدیک به انبیاء بودند، مؤمن و دیندار بودند. اول از آنها تعریف می کند. شما می دانید نسلی که انقلاب می کند یا نسلی که با پیامبری محشور است، غالباً این نسل مشکلش کمتر است؛ مانند خودمان، افرادی که نسل اول انقلاب هستند، همه در جبهه بودند، در جهاد بودند، در مبارزه بودند، در مسجد بودند.

اکنون که سه دهه از انقلاب گذشته، جوان هایی داریم که جنگ، جهاد و امام را درک نکرده اند. نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم  تا زنده بود اصحاب با هم درگیری نداشتند. پس از پیغمبر می بینید کدورت پیش آمد و به جایی رسید که پسر پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم  را کشتند و در کوفه سرش را بر سر نیزه کردند. آن هم کجا؟ آنجا که امیرالمؤمنین  علیه السلام بیست سال قبل از این خلافت داشته است.



امام حسینعلیه السلام آقازاده بود، مطرح بود. کوفی ها خیلی راحت انواع جنایات را به خاطر قدرت پرستی و ثروت پرستی و عوامل دیگر انجام دادند. برخی هم گریه کردند، مرثیه سر دادند و تمام شد. پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم  همین آیه ای را که می خواهم بخوانم و مربوط به بنی اسرائیل است این آیه را خواند و فرمود که بعد از من همین گونه می شود و شد. ببینید قرآن از کسانی تعریف می کند که پیرو انبیاء بودند. بعد می فرماید: «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ»، یک نسل بعدی آمد.

فرق خَلْف و خَلَف
خَلف به سکون لام؛ یعنی نسل ناصالح. به خلاف واژه خَلَفَ «به فتح لام» یعنی نسل صالح. خَلَفَ و خَلْف یک طور نوشته می شوند. اما خیلی فرق می کنند. می گویند فلانی فرزند خَلَف است؛ یعنی فرزند صالح است و خَلْف یعنی ناصالح.

قرآن کریم این طور می فرماید: «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ»، یک نسلی سرکار آمد که دو کار انجام دادند: 1- «أَضهاعُوا الصَّلاهةَ»؛ نماز را ضایع کردند؛ 2- «وَ اتَّبَعُوا الشَّهَوهاتِ»[8] شهوت ران شدند. عزیزان من! این دو کنار هم نکته دارد. چطور می فرماید: «إِنَّ الصَّلاهةَ تَنْهیه عَنِ الْفَحْشهاءِ وَ الْمُنْکَرِ» [9]؛ یعنی نماز جلوی فحشاء را می گیرد. مفسرین بیان می کنند: «أَضاعوا الصَّلاة» نه اینکه نماز را ترک کردند، نمی گوید: «تَرکوا الصَّلاة» نماز را نخواندند، می فرماید: «أَضاعوا الصَّلاة»؛ یعنی نماز به جای آوردند ولی در آن دقت نکردند و توجه نکردند.

در تاریخ است بنی اسرائیل نماز می خواندند «کَالمَوْتَی»؛ مثل میت نماز می خواندند. مثل مرده متحرک نماز می خواندند، توجه نبود و نماز صوری بود.

یکی از سوره هایی که گناه شهوت رانی را مشخص کرده سوره مبارکه مریم است. در جای دیگر در سوره مبارکه نساء آیه 27 به این موضوع اشاره می کند.

نظریه فروید سال ها پس از نزول قرآن مطرح شد و فروید اعتقادش این بود که" "شما نه همچون کلیسا مانع ازدواج شوید"، چون این منع، همجنس گرایی را در میان کشیش ها رواج داده بود تا آنجا که صدای پاپ هم درآمد  و نه مانند مسلمانان که حد و حدود گذاشته اند و مرزبندی کرده اند، بلکه مسئله را باز بگذارید و بگذارید تا هر کس هر کاری می خواهد بکند، مسئله عادی می شود.

یک روز جوانی پرسید: شما چرا این قدر روی حجاب و عفاف تأکید می کنید؟! قضیه را باز و آزاد بگذارید. در کشورهای غربی وقتی یک زن بدحجاب رد می شود کسی نگاه نمی کند چون این مسئله عادی شده است اگر در کشور ما هم این مسئله عادی شود دیگر کسی نگاه نمی کند. چادر و مانتو که پوشیده می شود تحریک بیشتری ایجاد می کند. در پاسخ این جوان گفتم: «من یک سؤال از شما می کنم آیا این کار قبح این مسئله را هم از بین می برد؟ اگر در بازاری همه دروغ گفتند، درست است که دروغ گفتن عادی می شود ولی آیا قبحش هم از بین می رود؟!»

اگر خلافی عمومی شد مثلاً نمره صفر آوردن در کلاسی عمومی شد، دیگر کسی خجالت نمی کشد چون نفر جلویی هم صفر آورده، بغل دستی و پشت سری هم صفر آورده است؟ اگر در یک کلاس چهل نفر مردود شدند، کسی غصه نمی خورد می گوید همه مثل هم هستیم اما آیا صفر مثبت می شود؟! آیا امروز غرب با باز گذاشتن مسائل جنسی به موفقیت رسیده است!؟ بلکه اگر عادی شدند به سراغ شیوه های برتر مسائل جنسی می روند.

فاجعه همخانه در برخی کشورهای غربی
الان در برخی کشورهای اروپایی مراکزی هست به نام همخانه (ترجمه واژه انگلیسی است) آقا می رود آنجا می نشیند خانم هم می آید می نشیند. آقا چند روز حاضری خانه ما بیایی؟ پنج روز، ده روز.

شما را به خدا، آیا این دیگر پایداری و پایبندی به خانواده می آورد؟ آیا این نسل صالح می آورد؟ استمرار در جامعه می آورد؟ این نظریه فروید غرب را از هم پاشیده است. صدای خودشان هم درآمده است. این نظریه را قرآن در سوره مبارکه نساء آیه 27 مطرح کرده است، می فرماید: «یُرِیدُ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ»، آدم های شهوت ران، شهوت پرست «أَن تَمِیلُواْ مَیْلاً عَظِیمًا»[10] می گویند میل جنسی را باز بگذارید تا هر که هر کاری می خواهد بکند. آیا این نظریه درست است؟! قرآن رد می کند و می فرماید: «این باعث پایداری جامعه نمی شود، بلکه آن را از هم می پاشد و باعث بی اعتمادی در خانواده ها می شود.»

عزیزان! قرآن کریم در سوره عنکبوت می فرماید: «قوم لوط کارشان به جایی رسیده بود که پارتی های منکر داشتند.»

امروزه می گویند: پارتی. قرآن می فرماید: نادی. در کشورهای غربی، بالای باشگاه ها می نویسند "نادی"؛ یعنی باشگاه. این کلمه در قرآن آمده، می فرماید: «تَأْتُونَ فی نهادیکُمُ الْمُنْکَرَ»، در نادی هایشان یعنی پارتی هایشان زن و مرد دور هم جمع می شوند و مرتکب منکر می شوند.

این داستان در سوره عنکبوت آیه 29 است. می فرماید: «اینها در نادی هایشان یعنی باشگاه هایشان جمع می شوند و مرتکب منکر می شوند (در عربی نادی به معنای جمع؛ اجتماعی که دور هم جمع می شوند و همدیگر را صدا می زنند).» حاج شیخ عباس قمی در سفینة البحار این منکرها را شمرده، بعضی هایش را من شرمم می شود نام ببرم. بعضی از منکرات در جلسات اینها در قوم لوط صورت می گرفت. اینها پدیده های تازه ای نیست. این اندیشه تازه ای نیست. قرآن این نظریه را معرفی می کند و فروید سال ها بعد این مسئله را مطرح کرد که عده ای دلشان می خواست «تَمِیلُواْ مَیْلاً عَظِیمًا».

برادران، خواهران، جوانان عزیز! این بحث شهوت و شهوت رانی که باعث می شود عفاف عمومی دچار مشکل و خدشه شود، واقعاً یک بحث دقیق و کارشناسانه ای است. من دو نکته درباره این بحث خدمتتان عرض می کنم. نکته اول اینکه آثار شهوت رانی در جامعه چیست؟ نکته دوم اینکه راهکار چیست؟ و چگونه با این امر مبارزه کنیم؟ حال با جامعه کار نداریم اگر خود فرد بخواهد گرفتار نشود چه باید بکند؟ من با توجه به روایات سه تا از این شهوت رانی ها را با فیلم با ماهواره با نگاه به نامحرم، با مایل بودن به لاابالی گری برای شما می شمارم.

آثار شهوت رانی
1.   لذت ها و شادی های کاذب
روایت اول: «أَوَّلُ الشَّهَوَاتِ طَرَبٌ»، اول شهوت خوشی است. عجب فیلمی، عجب صحنه ای، «أَوَّلُ الشَّهَوَاتِ طَرَبٌ وَ آخِرُهَا عَطَبٌ» [11] آخرش حزن است، زحمت است، گرفتاری است. «حَلاوَةُ الشَّهْوَةِ یَنْقَضُها مَارَة»؛ مرارت و تلخی که بعد از آن می آید حلاوت شهوت را نقض می کند و از بین می برد. کسی که پای این فیلم نشسته، فلان مکان بوده، این دیگر شب احیاء می تواند راحت «بِکَ یا الله» بگوید؟ اگر هم بگوید لق لقه زبان است. آیا می تواند شیرینی نماز را حس کند؟ می تواند «ایّاکَ نَعْبُد» را با حال بگوید؟! می تواند آن گونه ای که انبیاء، اولیاء و بزرگان ما از عبادت لذت می برند او نیز لذت ببرد. اینها ذائقه را خراب می کند. ذائقه ای که باید شیرینی را بچشد، «إلهی أذِقْنِی حَلاوَتَکَ» این ذائقه خراب می شود. ما در تاریخ نمونه های فراوانی می بینیم.

پیمان حَلْفُ الفضول
در اسلام پیمانی به نام "حلف الفضول" همان گونه که می دانید پیش از اسلام در مکه، مدینه و حجاز، قانون و حکومت چندانی نبود که جامعه را به صورت صحیح اداره کند. شب حمله می شد، سرقت می شد، زن ها را به اسارت می بردند، هرج و مرج و بی نظمی بود. در نتیجه یک عده ای جمع شدند و گفتند قانون درست کنیم. خودمان چند نفر که هستیم با همدیگر هم پیمان می شویم. چون در این جمع چند نفر نامشان فضل بود از این رو پیمان را "حلف الفضول" نام نهادند. با اینکه پیغمبر اسلام در جوانی اش زیاد در اجتماعات قریش نمی رفت‌، چون جلساتشان جلسات خوبی نبود و بیشتر به معصیت سپری می شد‌، اما در این جلسه حاضر شد و پیمانشان را امضا کرد.  بعدها هم که به نبوت مبعوث شد افتخار می کرد که من در این پیمان شرکت کردم.

این پیمان کارش این بود که اگر به کسی تعرض شد و او حق دفاع از خودش را نداشت. آن هایی که پیمان را بستند؛ مثل ناتوی امروز که اگر به کشوری که عضو ناتو است حمله بشود دیگران عکس العمل نشان می دهند، آنها نیز می آمدند و دفاع می کردند. یک روز که تاجری با دختر جوان و زیبایش وارد مکه شده بود.  آن زمان حجاب نبود ، چشم ها دوخته شد که او برای تجارت داخل شهر مکه آمده اما دخترش را با خودش آورده است!

آقای تاجر دختر جوانش را گذاشته کنار دستش آمده مکه، تا حواسش رفت، مردی به نیروهایش گفت: «دختر را به منزل ببرید.»  این سرقت ها واقع می شود.

خلاصه وقتی دختر را سرقت کردند. تاجر آمد کنار کعبه در مسجدالحرام و با صدای بلند گفت: «کجایند هم پیمانان! کجایند حلف الفضولیان!» بی درنگ آن هایی که این قرارداد را امضا کرده بودند شمشیر به دست گرفتند و گفتند: «چه شده؟» گفت: «دخترم را فلانی برده است.» ریختند خانه را محاصره کردند. سارق بیرون آمد و گفت: «من این دختر را نمی دهم، حداقل باید یک شب پیش من بماند.» گفتند که این امکان ندارد، ما هم پیمان شدیم که از مظلوم دفاع کنیم لذا درگیری صورت گرفت. سرانجام دخترش را آزاد کردند و تاجر دخترش را با خودش برد.

عرضم این است که چرا این زمینه باید فراهم شود؟ در نهایت آن شخص آبرویش رفت، جنگ درگرفت وعده ای به زحمت افتادند. حال وقتی این مسائل پیش می آید طبیعتاً زحمت ایجاد می کند و پشیمانی در پی دارد.

2.   توقف خلاقیت و موفقیت
اثر دوم: برادر من، خواهر گرامی، جوانان عزیز! در روایت داریم علی  علیه السلام می فرمایند: «لاَ تَسْکُنُ الْحِکْمَةُ قَلْباً مَعَ شَهْوَةٍ» [12]؛ حکمت و علم و درایت در قلب شهوت ران جا نمی گیرد. شهوت ران فهم ندارد، شهوت ران قدرت تشخیص را از دست داده است. حکمتی که خداوند به داود و لقمان داد. حکمتی که خداوند می فرماید: «به هر که بدهیم خیلی چیزها به او داده ایم»؛ «خَیْراً کَثیراً» [13] حکمتی که گمشده مؤمن است. علی  علیه السلام می فرماید: «الْحِکْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤمِنِ» [14] شهوترانی با حکمت در تعارض است و یک جا جمع نمی شود. حکمت و علم و موعظه بر انسان شهوت ران و چشم چران اثر نمی کند. می خواهی قرآن بر او تأثیر بگذارد؟! می خواهی دانشجو درس بخواند؟! معلوم است که افت تحصیلی، افت دانش و مرتب در جا زدن گریبان گیرش می شود. هم به خودش لطمه می زند و هم به دیگری. بیشتر این رفاقت ها که خیلی از اینها منجر به ازدواج نمی شود، این تفریحات قبل از ازدواج لطمه های جبران ناپذیری می زند. برخی دانشجوها صریحاً به خودم گفتند که اینها تفریح قبل از ازدواج است. می خواهیم پیش از ازدواج مشغول باشیم. آیا این گونه دوستی ها، این رفاقت ها درست است. آیا این دانشجو حکمت را می گیرد؟! مخترع می شود؟!

جوان دانشجو! بیشتر متفکرین و مخترعین و همه کسانی که در المپیاد مطرح هستند، کسانی که رتبه های بالا دارند، جوان های عفیفی هستند. کسانی هستند که فکرشان را به این مسائل آلوده نکرده اند. این مسائل نمی گذارد درس بخوانی، نمی گذارد فقه، اصول، شیمی و فیزیک را بفهمی.

این هم اثر دوم که در روایات نبی مکرم اسلام محمد  صلی الله علیه وآله وسلم  و ائمه معصومین  علیهم السلام آمده است.

3.   ناجوانمردی و بی مروّتی
اما اثر سوم: در حدیث داریم علی  علیه السلام می فرماید: «مَنْ زَادَتْ شَهْوَتُهُ قَلَّتْ مُرُوَّتُهُ» [15] هر کس شهوت ران شد بی مروت می شود. یک چنین شخصی ممکن است آدم بکشد، مادرش را به قتل برساند. روزنامه ها را ببینید! یکی برادرش را کشته، فرزندش را کشته، همسر قانونی کسی را به قتل رسانده که بتواند با او ازدواج کند. آدم کشی کار بسیار مشکلی است خیلی شقاوت می خواهد، خیلی قساوت می خواهد. چه می شود که یک زن حاضر می شود همسر اول یک مرد را به قتل برساند؟! سال هاست پرونده اش در دادگاه مطرح است، نه دادگاه نتیجه می گیرد و نه او. کسی که مروتش از میان برود، احترام پدر و مادر را نگه نمی دارد. رو در روی پدر و مادر می ایستد. «قَلَّتْ مُرُوَّتُهُ»، زحمات مادر را نادیده می گیرد، زحمات همسر را نادیده می گیرد. همه این زندگی را با این همسر داشتی. ندار بودی دارا شدی، بی شغل بودی شاغل شدی. ماشین دار شدی. خانه دار شدی. حالا دیگر این همسر برایت تکراری شده. نگاهت به جاهای دیگر است؟! همسر را رها می کنی، بیرون می کنی و بدخلقی می کنی.

آقایان، خواهران! قرآن کریم می فرماید: وقتی بهشتی ها دور هم جمع می شوند با هم سخن می گویند، می گویند: در دنیا چه کردیم که بهشتی شدیم؟ هر یک چیزی می گوید: قرآن می فرماید: در دنیا چه کردیم که بهشتی شدیم؟ هر یک چیزی می گوید. قرآن می فرماید: بهشتی ها می گویند: «کُنَّا قَبْلُ فِی أَهْلِنَا مُشْفِقِینَ»، [16] ما در بین خانواده نگران بودیم نسبت به آنها، بی توجه نبودیم.

از این بهتر می خواهید؟ چرا محیط خانواده‌ات را به جهنم تبدیل کرده‌ای؟ این خانم روزی که وارد زندگی ات شد همه هستی ات بود، حالا که پیر و فرتوت شده برایت بد جلوه می کند؟! حالا نگاهت دنبال افراد دیگر و همسران دیگر است؟! فرمود شهوت که بیاید اول مروت از بین می رود؛ دوم اینکه سختی می آید، حزن و اندوه می آید؛ «کَمْ مِنْ شَهْوَةِ سَاعَةٍ أَوْرَثَتْ حُزْناً طَوِیلا». [17] و سوم اینکه حکمت و علم از تو سلب می شود. همه اینها که بیان شد درد بود. حال درمانش چیست؟

درمان شهوت رانی
1.تحریک نکردن
درمانش این است که نگذارید شهوت تحریک شود، جلوی تحریکش را بگیرید. چگونه؟ با نگاه نکردن به فیلم، با نگاه نکردن به عکس و با نگاه نکردن به دیگران. چرا این قدر اسلام می گوید چشمتان را فرو ببندید و نگاه نکنید. به شنیدنی های تحریک آمیز گوش نکنید. می فرماید: «به پشت زن ها نگاه نکنید، به صحنه های حرام، به موسیقی، به لهو، نگذارید تحریک شوید. این یکی از راه های مؤثر است.»

این آیه در سوره احزاب است. ببینید زن های مشرکان، زن های کافران و کنیزهای پیش از اسلام گردن هایشان نمایان بود، گاهی روسری هم نمی زدند و با این وضع بیرون می آمدند. خداوند به پیامبر اکرم  صلی الله علیه وآله وسلم  فرمود: «تو به زنانت بگو، به دخترانت بگو، به زنان مؤمنین بگو شما مثل اینها راه نروید، شما لباس بلند بپوشید، جلباب (روسری بلند) بیاندازید.» «ذهلِکَ أَدْنیه أَنْ یُعْرَفْنَ»، این باعث می شود شناخته شوید. یعنی از فردا هر که ببیند می فهمد او مسلمان است. چون روسری دارد، مانتو دارد، چادر دارد. شما را با زن های مشرکان اشتباه نگیرند، با زن های آلوده و با زن های خیابانی اشتباه نگیرند.

خانمی که شال کوتاه سرت است، موهایت از جلو و پشت سر نمایان است، مانتوی کوتاه تنت است، پاهایت پیداست! من نمی گویم تو آدم فاسدی هستی، خیلی از این افراد نماز می خوانند، روزه می گیرند، خانواده دارند اما چون این پوشش نشانه آدم های هوس باز و اهل فساد است و بیشتر پوشش آنها هم نادرست است باعث می شود با آنها قاطی بشوی، آن وقت تو را هم سوار ماشین می کنند و سرانجام... تو تقصیر نداری ولی تو را هم به اسم آنها سوار می کنند.

«ذهلِکَ أَدْنیه أَنْ یُعْرَفْنَ فَلاه یُؤْذَیْنَ» [18]؛ معنایش این است که ای پیغمبر! این زن های مسلمان باید شناخته شوند. اما به چه چیزی؟ مسلمان به حجاب اسلامی شناخته می شود.

یک راهش این است که نگذاری شهوتت تحریک بشود، یعنی بهداشت و پیش دستی از تحریک شهوت.

2. اندیشه و فکر کردن
بیاندیشیم آخرش چه اتفاقی می افتد؟ ماهیت همه زن ها یکی است، ماهیت همه مردها یکی است. تفاوت در چهره هاست. یکی زیباتر، یکی کوتاهتر، یکی سفیدتر، قدری اندیشه کن!

اینکه گفته اند روزه شهوت را کاهش می دهد، قرآن می فرماید: «ای کسانی که زن پیدا نمی کنید عفت داشته باشید؛» «وَ لْیَسْتَعْفِف» [19] جوان! جایز نیست وقتی همسر پیدا نمی کنی مرتکب حرام شوی.

می خواهم عرض کنم که انسان باید به اندیشه و تفکر رو بیاورد.

عزیزان من! باید روی مسئله ازدواج، عفاف و عوامل تحریک، کار فرهنگی کرد. باید دقت کرد که امروز شبکه های متعددی در دنیا به آسانی شهوت جوان و خانواده ها را تحریک می کنند. اینها در واقع دست روی خطر گذاشته اند. و روز به روز هم از این بدتر می شود که بهتر نخواهد شد. بروید به سمت اینکه برای چند سال دیگر با این آنتن های معمولی، صدها شبکه دنیا را نمی توانید در خانه تان کنترل کنید.

در شهرهای مرزی الان این طور است. چه باید کرد؟ مگر حزب الله لبنان چه می کند که این گونه جوانان در برابر صهیونیست در برابر دشمن ایستاده اند. در مسجدالحرام مکرر این جوان ها را دیده ایم که می آیند، طوافشان، نمازشان، عبادتشان و تدینشان بسیار عالی است. حال در کجا زندگی می کنند؟ در کشوری که عریان است، در کشوری که کنار دریا و مراکز دیگر فرقه های مختلف مسیحی و یهودی با بدترین وضعیت ظاهر می شوند. در کشوری زندگی می کنند که با یک کنترل، صدها شبکه پیش روی آن هاست. این مهم است که انسان از محیط بیماری فرار کند ولی این همیشه راه حل نیست.

باید معنویت را در جامعه گسترش بدهیم، مثلاً در اعتکاف سالی حدود پنجاه هزار، حالا من آمار دقیقی ندارم، جوان معتکف می شود. فرهنگ اعتکاف، فرهنگ روزه، فرهنگ تقوا، باید در جامعه نهادینه شود. فیلم ها و سریال هایی که تلویزیون می سازد باید به سمت گسترش معنویت برود. هر چه معنویت بیشتر شد این میل کمتر می شود. شهوت که از بین نمی رود شهوت میلی است که خداوند داده و باید در مسیر خودش قرار بگیرد.


 


[1] . یونس، 57.

[2] . اسراء، 105.

[3] . عنکبوت، 43.

[4] . غررالحکم، ح 6939.

[5] . غررالحکم، ح 6985.

[6] . غررالحکم، ح 6957.

[7] . همان، ح 6985.

[8] . مریم، 59.

[9] . قال رسول الله (ص) : إِنَّ الصَّلاهةَ تَنْهیه عَنِ الْفَحْشهاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللهِ أَکْبَرُ (کافی، ج2، ص 598).

[10] . نساء، 27.

[11] . مستدرک الوسائل، ج 11، ص 434؛ قال علی (ع).

[12] . غررالحکم، ح 609.

[13] . بقره، 269.

[14] . امالی شیخ طوسی، ص 625.

[15] . غررالحکم، ح 6987.

[16] . طور، 26.

[17] . کافی، ج2، ص 451 (قال علی (ع)).

[18] . احزاب، 59.

[19] . نور، 33.

[20] . سوگنامه آل محمد، ص 284 و 283.

[21] . منتهی الآمال، ص 521، مقتل آیة الله شوشتری، ص 163 و 153.

[22] . منتهی الآمال، ص 522 و 521، در کربلا چه گذشت، ص 289 و 287، سوگنامه آل محمد، ص 286 و 284، اللهوف، ص 157.

منبع: تبیان

 


به روایت لینک:
هات فان : [ بازدید ]
*توجه : درج لینک های گوناگون به منزله تایید محتوای آنها نمی باشد!
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت منجی بشریت برای صاحب سایت محفوظ می باشد!
کپی برداری از مطالب ، تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد.